Alla inlägg den 9 mars 2011

Av Sofia - 9 mars 2011 11:09



Hej o hå!

Jag satt nyss och tänkte på att jag behöver beställa nya baslinen speciellt vita för alla mina är fläckiga av fläckar som inte går bort. Men så slog det mig att jag inte kan slänga mina gamla linnen för tänk på barnen i Afrika som skulle göra allt för att få ett linne oavsett om det är smutsigt fläckigt eller något, bara det var något dem kunde ha på sig. Usch vi människor är inte måna om vad vi egentligen har om man ger en tanke åt barnen i Afrika varenda gång man tvivlar på sitt liv och hur bra det är så kommer vi nog uppskatta det mera.

Jag har sett unicefs reklam när dem visar fattiga barn, och Jag har inte varit just där men jag har varit och sett fattiga barn. Fattiga små söta barn som ändå ler av kärleken dem får av sin familj. Men endel barn har det tyvärr ännnu värre dem har ingen familj, utlämnade att vara ensama från dag ett.

När jag var i tunisen en gång och skulle gå på bussen från en uflykt i öknen vi hade varit på så kom det fram en massa barn små söta barn och höll upp handen, dem var knäpptysta ( visserligen hade förmodligen föräldrarna skickat dem) Men själva grejen får dem vara barn? och vad är det för förhållande dem får möta? Dem tänker där kommer vita mannen med pengar. usch vad orättvis denna värld är, dem är värda minst lika mycket som vi är värda.

I Egypten fick jag besöka en nubisk by, jag fick alltså besöka hur familjer bodde och gå in i deras små ler hus. När vi gick längs vägen i den nubiska byn möttes vi av små sjungande barn som också sträckte upp handen, Dem tänkte också " vita rika mannen"

Det var hjärtskärande att se, för vi fick inte ge dem någonting, inte ett enda öre.

För det var lag på det i den lilla byn att barnen inte skulle växa upp och tigga, dock gjorde en del av dem det ändå.

I gränderna låg det fullt med soppor och skräp överallt, små små hus, utanför husen satt kvinnor med barn. Den här lilla byn hade ändå det mesta, som skola "tempel" och hus åt folket. Vi fick besöka en lite rikare familj, men hur rik då? dem var rikare eftersom dem tog emot oss europeer och på så sätt fick pengar.

Jag chockades av att dem faktiskt hade en liten dator med en rosa mus, Samt kylskåp och en fungerande toalett ( inte alls bra toalett ) .

Men som sagt dem var en av dem rikare familjerna.. Dem passade på att sälja handgjorda smycken till oss, vilket vi fick köpa för att hjälpa dem såklart.


Usch Jag skulle vilja åka till afrikas mest drabbade områden som volontär

och hjälpa dem små utsatta barnen, samt dem äldre utsatta kvinnorna som blir våldtagna gång på gång av elaka män. Försöka förhindra pojkarna från att bli Barnsoldater osv. Jag skulle vilja visa dem att världen inte alltid är så grym.

Jag skulle vilja ta dem allihoppa och göra allting bra för dem.


Jag lovar er en sak att den dagen jag vinner en massa pengar kommer jag garanterat åka ner till dem drabbade och hjälpa till. Jag vill så gärna göra det. men det krävs pengar. Så länge kan man alltid stödja orginisationer som hjälper dem.


Suck suck.. Tänk på det när ni begär så mycket..


/fia

Ovido - Quiz & Flashcards